Nº IX

 SAINETS DE RES

Brossa poètica 

anònima, popular i col·lectiva


Nº IX, Setembre 2023


T’agraden els nostres poemes?
Poemes poemes... Sainets d’aquests vostros. 
Ai Reus, què seria de tu sense la u, eh? Què seria?



Em dic Sainet i soc de Res de tota la vida. Des que tinc ús de raó que sempre he existit. Tinc molta barba però no m'acabo de fer gran. Porto gorra per tapar-me la vergonya. Em falten braços perquè no tinc res a fer. Vaig amb un sol peu per no ensopegar amb l'altre. Visc de l’aire, dels sons, dels comentaris casuals que feu. Els busco a saltirons per places i carrers: soc tot orelles! I aquí els teniu, us torno gratis el que gratis em doneu. Sense ànim de lucre ni de fama. 

Si vols compartir per a propers números sainets que sentis pel carrer o que et surtin de forma col·lectiva i casual, envia-les a sainetsderes@gmail.comIndica també el lloc on han sorgit per transformar la percepció dels nostres espais quotidians. 

Altres números de Sainets de Res: 
XVIII, XVII XVI, XV, XIV, XIII, XIIXI, XIXVIII, VII, VI, V, IV, III, II, I.



5

Ei li pots donar un cop d'ull abans de publicar-lo?
Què és aqueta paranoia? Només ho he mirat pel damunt
És el número IX de Sainets
El 4 és una dedicatòria a les muses
El 3 és una performance que vam fer a la plaça del Víctor, feta amb els primers sainets de la història, que vam apuntar a mida que anàvem conversant.
El 2 és sobre el Juan, aquell personatge del teu barri que sempre xiula pel carrer.
L'1 és tota una aventura urbana que ens va passar al bar C.
El 0 és una conversa de whatsap, una paròdia de la nostra idea de poeta.


Res, 13-8-23.




4


Juan,

Selva, Valquíria, Sergio,

noi de la porta,

home gris de la barra,

rapsoda 1 i rapsoda 2,

venerable brossador poètic,

Sigueu recordats per les nostres paraules,

La vostra història no ha d'enfonsar-se en l'oblit.

Han de saber que vau existir

Que vau realitzar accions potser no extraordinàries,

però sí memorables en algun sentit.

No obstant,

la nostra veu és dèbil, maldestra i impotent.

Diem la closca però se'ns resisteix el centre.

Exposem alguns detalls, però,

i l'enigma que s'expressa a través d'ells?

Obre el cor, estimat lector,

Capta l'enigma a través dels detalls.



Res, 13-8-23.




3


Misteri de la Fira


Sainet de sainets, iniciàtic i mistèric.

Personatges: rapsoda 1, rapsoda 2.


(Intercanviar amb monedes nostres per bitllets del públic i posar-los en un bol, juntament amb una pastilla de cremar i tiquets de compra que pugui aportar el públic... Posar el bol davant d'un póster de la Fira com aquest, com un altar ceremonial:




Rapsoda 2 llegeix en silenci un llibre, amb moviments i gestos tensos i violents com si jugués a la Playstation. Rapsoda 1 es dirigeix al públic).


Rapsoda 1:

Què passa quan llegeixes un llibre?
Quan llegeixes un llibre és com estar davant d'una pantalla.
La ment està allà i el cos aquí.
La noció del temps és diferent, la noció de l'espai canvia.

O sigui que
els intel·lectuals experimenten un tipus d'alienació similar als adictes a la play?
Els poetes, els lectors i aquesta mena de gent són com adictes a una play?

És això?


Rapsoda 2

(Interromp llençant violentament el llibre al terra com si hagués perdut una partida a la play)

Qué haces loco qué haces loco ostia puta no no no nooo!


Rapsoda 1:

Però vosaltres, ara, escolteu des de dins de la vida.
Ara no esteu davant d'una pantalla.
Vosaltres no sou adictes a la play.

(El rapsoda 2 agafa un ninot i comença a jugar amb ell, estirant-lo i maltractant-lo mentre parla el rapsoda 1)

Els profes són gent que s'ha quedat abduïda

dins de la pantalla de paper i ja no en sap sortir.

Tenia una profe d'economia que ens parlava de com funcionava tot:
Les empreses, la inflació, el capital...
I jo li preguntava:
Segur que no hi ha una manera diferent?
Més que res, perquè això rebentarà el planeta.
Jo veia que ella ho estava raonant
i la veia lògica,

la veia segura dins de la seva pantalla.
I ara, després de molt de temps, 

veig que segueix patinant molt el que em deia,
perquè som naltros els que estem en joc

aquí, més ençà de qualsevol pantalla.
Sí, parlava de petroli, cotxes, cases, avions...
Ole! No?
Ella estava segura i ho segueix estant.
Però hi ha un vídeo que es diu "la era de los idiotas"

que em va convèncer més que la meva profe d'economia.

(Progressivament, el rapsoda 2 comença a trencar el ninot amb ràbia i sadisme, i llença els trossos al públic)

És terrible

És terrible no tenir feina
És terrible tenir feina

Et vens igual que una mercaderia
T'ofereixes a qualsevol postor com una puta
Tot assalariat és una puta
-amb tots els respectes per les putes i els putus-
perquè vens la teva voluntat, el teu cos i el teu temps per diners.
Actues amb por per satisfer els altres
Una satisfacció que realment és falsa
perquè no poden entregar-se a ella completament.
Els assalariats, els empresaris i els putus 

no poden experimentar el plaer amb tot el seu ésser,

no poden cloquejar com una gallina amb un orgasme anal.

Estan calcificats, 

els seus orgasmes són dèbils, 

les palpitacions del seu cos estan esmorteïdes.
I ara us imagino a tots transformats
en gallines

(Rapsoda 1 es posa una mascareta de Venècia, mentre el rapsoda 2 li tira moresc al terra al públic)

cloquejant

de forma

frígida

i analògica.

Sí, el capitalisme ens fa frígids, impotents, mesquins,
ens treu la vida i ens cosifica

i ens parla així:


(Rapsoda 1 conserva la careta, agafa les fustes i les fa sonar a ritme de batecs de cor. El ritme s'atura al final de cada estrofa, per poder dir junts "Només volem la teva pasta", i tornar a reprendre el ritme).


Rapsoda 2:

No cal que vinguis
No necessitem el teu cos
No cal que et mirem a la cara
No cal que siguem simpàtics
No cal ni que et moguis de casa
De fet no cal ni que estiguis viu

Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

Per què ets tan tossut?
Per què ho compliques tot?
Per què intentes entendre'ns?
(amb veu de gilipolles)
Per què, per què, per què...
Pretens, pretens, pretens...

Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

Busquem una paraula per a tot això.
De què estem parlant ara mateix?
És innat? És prenatal? 

Aquesta paraula invoca massa un bebé.
Estàs parlant del mercat, oi?
Cosa viva eh?
Respon, ets tu?
Per què no respons?
Qui ets?


Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

Estem posant en qüestió la cosa.
Però quina cosa?
Què és la cosa?
No té una forma definida però adopta qualsevol forma.
No és res i és tot,
No és ningú i és tothom,
És la bossa nova que ens fa ballar a cada moment.


Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

De què estem parlant?
La gràcia és que no sabem ben bé de què parlem.
Dels estats? Dels mercats? Dels bitllets?

Dels costums que es fiquen dins la carn?
Abans anaves a missa cada dia,

després llegies diaris cada dia,

llavors et vas posar a mirar la tele cada dia,
ara cada dia mires les xarxes socials,
i sempre sempre sempre 

envejant en silenci i criticant en veu alta,
sempre amb la teva ment allà i el teu cos aquí.


Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

Mira youtube:
Tots et parlen de primer, segon tercer...

A tot arreu hi ha una mentalitat de jutjar, classificar.
Les paraules clau són derrota, èxit, fracàs.

Aquí el que hi ha és una circulació de diners sempre,

com la circulació de la sang.
Productivitat, aquesta és la qüestió.
Estandard, aquesta és la paraula.
Mira aquest paperet

(ensenya un bitllet del bol)

Només pensant en aquest quadradet
una persona s'hauria de deprimir
perquè hi ha gent que per ell fa una merda de vida.


Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

Partim de la derrota.
Partim d'un fet evident.

El psiquiatra em deia

(amb accent argentí)

"no boludo, el problema es adaptativo:

no te adaptás,

el tema es adaptarse a cada situación.

Adaptate".
A l'institut et fiquen al cap moltes coses d'aquestes, 

i quan arribo a casa penso: osti tinc un problema d'adaptació?

Rapsodes 1 i 2 junts:

Només volem la teva pasta.


Rapsoda 2:

M'he prohibit escoltar David Bowie 

perquè qualsevol pensaria que l'home tenia un problema d'adaptació.

Sí, ens hem d'adaptar.

Espera que tinc pedres a la sabata,

(va fent el que diu)

me les trec, les tiro al terra perquè em feien nosa,
però ostres, això vol dir que no m'he adaptat...

"No, boludo, el problema es adaptativo,

no te adaptás,

el tema es adaptarse a cada situación.

Adaptate".

Doncs vinga les pedretes cap a dintre un altre cop.

Així, ben adaptadets.

Adaptate collons!

Celebrem la nostra adaptació, companyes i companys. 

Celebrem la nostra adaptació amb la missa més negra de l'infern, 

el Misteri de la Fira,

holocaust psicomàgic invertit.


(Els dos imposen les mans sobre el bol amb els diners davant del mural de la Fira, consagrant-lo)


Rapsodes 1 i 2 junts

Repetiu amb nosaltres

(fent repetir cada vers al públic)

Aquesta és la nostra pasta,

la nostra pasta nova i efímera,

aconseguida amb suor,

mala llet i frustració,

és la pasta on es condensa el nostre temps,

les nostres esperances,

les nostres pors,

pasta gastada per nosaltres i per tots els consumidors

en remissió de les nostres carències externes i internes.

Cobreu-la,

és per vosaltres.

(Aixequen el bol mostrant-lo al públic com l'òstia sagrada)

Repetim germans:

Aquí teniu la nostra pasta

aquí teniu la nostra pasta

aquí teniu la nostra pasta

(Mentre el rapsoda 2 repeteix amb el públic, el rapsoda 1 cala foc a l'interior del bol. Que el fum vagi al póster de la Fira, i que el foc el cremi també. Mentre dura el foc, els dos repeteixen amb el públic)

Aquí teniu la nostra pasta
Aquí teniu la nostra pasta
Aquí teniu la nostra pasta
Aquí teniu la nostra pasta



Plaça del Víctor, 20-11-21.




2


Doncs que vai sortir a donar un tomet

a veure què em trobava

i xino xano

vai fer cap a la Prioral

just quan anaven a fer missa

perquè es veu que era el dia de l'Ascensió

i al banc no

perquè només per mirar no cal

però vai seure a l'escala de pedra del campanar

per si escoltava alguna cosa interessant

però re

tot era bastant avorrit


Fins que va entrar el Juan a l'església

tot xiulant

amb aquell xiulet curt i agut 

característic seu

semblant a un pardalet 

sol sol

mi mi


El Juan va passar davant meu

es va apropar al retaule de Sant Josep de Calassanç

se'l va mirar amb devoció

va posar els braços sobre l’ampit

i es va prosternar fins a colpejar-lo amb el front

Tota l'església va retronar del cop

mentre el mossèn deia 

que en el dia de l'Ascensió 

convé parlar de què és el cel


El Juan va passar a la següent capelleta lateral

la del Crist ajagut a la columna

Va pujar el graó i va fer les seves devocions

Llavors el mossèn va començar a cantar

i el Juan es va girar a l'altar 

per dirigir la música amb entusiasme


En acabar volia baixar el graó

però ja és gran i no es mou gaire bé

i no s'atrevia a posar el primer peu al terra

Em vai aixecar per ajudar-lo

però va dir-me amb veu aguda

No no no no!

Vai seguir avançant cap a ell

Que no no no!

fai un passet més

i ell que no que no!

I la o retronant per la volta de la Prioral

Al final va aconseguir baixar tot sol

I quan passava davant meu deia tot convençut

Si me caigo del suelo no paso!

Si me caigo del suelo no paso!

Mentre el mossèn deia 

que no sabem com és el cel

però els fundadors de totes les congregacions estan al cel 

i per això ells ens en poden parlar


Llavors es fixa en la senyora de la taula de fulls parroquials

i li diu dolçament

Y usted qué está haciendo aquí?

I la senyora tota seriosa 

que allí no es podia parlar

i el Juan tot picat l’envia a pastar fang

perquè ell no podia parlar i el capellà sí

i se'n va a adorar les capelletes de l’altre lateral

quan els feligresos tornen a cantar

i ell torna a dirigir la música des del seu lloc


Al cap d'una estona surt al carrer

tot ple de gent

i davant del Barato 

una taula amb un pa enorme 

i un presentador mític de TV Reus llescant-lo honoríficament

Allà apareix el Juan

rosegant un xusco de pa robat

i dient-li a un pidolaire 

que s'espavili a agafar-ne que se lo llevan!

Corre pero que corre!

I l'altre tot indecís 

al final s'atreveix

I els organitzadors s'emporten el pa a un altre lloc

I el Juan s'enfada amb el del Sistaré perquè diu que ha donat l'ordre

i que amb aquesta panxa segur que se'l fotrà tot ell el pa


Llavors em veu i em diu

Este pa amb oli està más duro que yo!

Què dius?

Que este pa amb oli está más duro que yo!

I es gira un altre cop a increpar al del Sistaré

I jo però per què li dius això pobre home?

Porque no me quería dar pa amb oli!

Seguro que lo quiere todo para él!

Per distreure’l de la dèria

li pregunto si ha començat el concert

a la Prioral havien de fer un concert després de la missa

I em respon molt servicial i assenyat 

que sí 

que ja han entrat els músics


Aleshores se sent xerinola al Fossar Vell

d'uns altres músics i una altra gresca

i el Juan va cap allà a dirigir la festa

amb cara il·luminada

ascendit

avançant braços en creu sobre la terra

com si estigués entrant en el cel



Res, 28-5-22.




1


Un noi amb cadira de rodes

i la cama embenada

ens demana atenció al carrer Llobera
diu que ha sortit de l'hospital i no té on anar
que ningú l'ajuda

ni mossos

ni Creu roja

ni assistents socials
I ens demana si li podem pagar la meitat de la pensió per passar nit

Que l'altra meitat li paga una senyora que ha trobat
Només necessita 20 euros

Naltros ens mirem

i com que som així

sense pensar gaire li diem 

val vinga va nem

que aquí potser hi haurà una aventura

I llavors veig el noi de la cua de la tenda de sushi

que respira alleujat 

i ens mira amb gratitud

com si fóssim bones persones

i xiuxiueja "gracias"

potser perquè ens l'emportem del seu davant


El D. li empeny la cadira

carrer amunt

mentre el noi ens explica com s'ho ha fet

Es diu Sergio

Es veu que estava en una festa

en una nau abandonada d'un polígon
algú es volia suicidar
I el Sergio va anar corrents a impedir-ho
Amb tanta mala sort que va caure ell i no l'altre
És orfe de mare

el seu pare no el coneix
Només té un tiet a l'Espluga de Llobregat

que no vol saber res d'ell
No sabem com ha fet cap a Reus

però aquí està
Perquè el creguem ens diu que té el paper de l'alta de l'hospital

Llavors arribem al bar C.
Hi ha un noi a la porta fumant-se un porro
i el Sergio li demana si pot sortir la Valquíria
El noi de la porta la crida des de fora

Valquíria!

I algú de la barra es gira un moment i amaga la cara

Ahora no puede salir! 

Crida des de dins algú que no és ella
No puede salir

repeteix el noi de la porta

Naltros ens mirem 

i el Sergio decideix cridar-la ell mateix des de fora
Valquíria! Valquíria!
Un momento! Criden des de dins
Valquíria!

I fa per aixecar-se de la cadira i entrar al bar a la pota coixa
Un momento! Ahora no puede! Diu l'amiga de la Valquíria
I al cap d’uns minuts les dues noies s'aixequen i surten


Mira Valquíria Valquíria 

que estos señores también me ayudan 

y con tus 20 euros y los suyos ya puedo pagar la pensión

I la Valquíria ensenya els palmells de les mans

i diu com si no fos cosa seva
Ah no
ya no

Los veinte euros ya no están

han desaparecido

Que ja li havia pagat el dinar

i que més no podia fer
I el Sergio diu que no

que el dinar no li havia pagat 

que li havia pagat una coca cola
Llavors la Selva
s'hi fica 

l’amiga de la Valquíria

i li recrimina que per què demana més si ja li ha pagat el dinar
Aquí comença un estira i arronsa 

sobre si era un dinar o una coca-cola

impossible treure'n l'aigua clara

i al final diem mira és igual
i ens emportem la cadira de rodes 

amb el Sergio a sobre

per parlar amb ell sobre la situació

mentre la Selva ens diu sorneguera

adéu gracias por ayudar!


El Sergio ens ensenya un paper per demostrar
que avui li han donat l’alta de l’Hospital

I llavors venen la Selva la Valquíria i el noi de la porta

‌La Selva està feta una fúria divina

por qué mientes

pero por qué mientes!

I li torna a recriminar el dinar que ja li ha pagat la seva amiga

I el Sergio que no

que era una coca-cola

I la Selva es posa a cridar

I el Sergio busca i rebusca en el seu informe

per refugiar-se d’aquella ira divina

I la Selva se n’adona

pero qué buscas corazón qué buscas ahí?

Si mira ya te lo digo yo lo que pone

I li arranca el paper de les mans

amb una falta de consideració absoluta

Si me lo sé de memoria estos informes

como que hace seis años que entro y salgo del Pere Mata

Mira aquí es esto

aquí es lo otro

dime dime lo que buscas que yo te lo digo

Jo li demano per curiositat

i en sec comencem a parlar tots en català

És un informe del Pere Mata

conforme ha estat ingressat per consum de cocaïna


De sobte la Selva em diu 

Osti tu em sones

Ets mosso?

Els dos sou mossos d’incògnit

perquè clar

dos homes sobris de nit en aquet carrer

heu de ser mossos d’incògnit

Jo li dic

Selva però quina paranoia t’agafa ara?

I ella ualaaa parles com un mosso!

I com saps el meu nom?

Veus veus com ets mosso?

Com saps com em dic?

Em tens fitxada o què?

I el noi de la porta diu

Ho sap perquè tens el nom tatuat al pit

I jo em fixo i és veritat

I ella també s'hi fixa

i diu i a més et conec

tu estaves la setmana passada

quan aquest i jo ens vam barallar aquí davant

que va vindre la poli i tot

I el noi de la porta

ens mira i diu que no creu que siguem mossos

perquè un poli

si veu a un moro que acaba de sortir de la presó

lo primer que fa és xafar-li el cap contra el terra

I jo vale molt bé

ara aquest va d'expresidiari

Però la Selva estava convencent a la Valquíria 

que al principi dubtava i ara cada cop ho tenia més clar

i ja eren dues contra un

I jo busco al D. i veig que està parlant amb el mòbil

lluny de tots

i dic ja està ja m'ha deixat sol

ara ve quan em foten una pallissa

perquè es pensen que soc mosso d'incògnit

però el D. torna i diu que ha trucat als mossos

als de veritat

i que ells no poden fer res

Que també quins collons

se suposa que estan per ajudar i mira

I el Sergio diu veus?

I jo amb la cama trencada què fai? On vai?

I en sec la Valquiria es posa a plorar

perquè li havia promès 20 euros i se'ls ha gastat


Llavors arriba

un tipus amb moto i armilla reflectant

S'atura al costat nostre i ens mira una mica atemorit

La Selva diu aivà el novio

Com el nòvio? El nòvio de qui?

I preguntem al noi de la porta

És el nòvio de la Valquíria?

I ell tampoc ho devia saber

però per fer-se l’important va dir que sí

El nòvio mira al·lucinat tot el quadre

La Valquíria li dona alguna explicació poc convincent

i després s'hi fica la Selva ajudant-la

És veritat somos primas lejanas

ens hem trobat al tren i hem anat a prendre algo

Al nòvio li entra una mena d'espant còsmic

que li sortia pels ulls

i decideix aparcar la moto a la parada d’autobús

lluny de naltros

i la Valquíria va darrera d’ell una mica indecisa

i la Selva darrera de la Valquíria

i el noi de la porta veu que es queda sol

i se'n va darrera de la Selva

I llavors ella es gira i ens diu adéu mossos!

Ho feu molt bé d’incògnit!


Total

que ens quedem els tres sols

al mig de la nit

Fem per entrar al bar

però l'home gris de la barra torça el morro

i ens diu que ja ha tancat

ah val val

parlem una mica a fora a la vorera

i ara què?

perquè això és una pensió no?

I s'entra per aquí?

I es pot entrar a qualsevol hora?

i li tornem a dir a l'home gris de la barra si ens obre

i ell torna a torçar el morro

li diem que és per llogar una habitació pel Sergio

i ell po vale

i ens obre

i va a buscar la màquina de cobrar

i el llibre d'entrades i sortides

i li dic quan val?

Diu 60€

Osti 60?

I miro el Sergio

I el Sergio diu aquet matí m'ha dit 40

I l'home gris de la barra

que no que sempre han sigut 60

54 més 6 de fiança

I jo ostres doncs per només passar nit és car no?

I ell em mira per sobre les ulleres

busca en silenci una targeta i me la dona

i diu si et sembla car

diu truca a la jefa i li dius que et sembla car

I li diem mira algú s'ha deixat una jaqueta

I ell ves a saber

aquí cada dia és un festival

I naltros osti sí quin numeret avui no?

Diu aquí cada dia

al final t'hi acostumes

perquè si no no viuries

ara perquè ha vingut aquet amb cadira de rodes

però és que aquí cada dia ve algú que li passa algo

o et ve amb una història

i a vegades hi ha qui els ajuda com valtros

però l'endemà tornen a estar igual

i no s'ha arreglat res

i al final dius mira

Si pot pagar bé i si no pos molt bé també

I paguem 

i el Sergio deix aparcada la cadira a baix

i se'n va molt agraït a dormir

fent saltironets per l'escala

cap a la seva habitació


60 euros ens ha costat la broma

Bueno m'ha costat a mi

54 més 6 de fiança

Que es retornava l'endemà abans de les 12

Però com que jo treballava pel matí

Li vai dir a l'home gris de la barra

És igual dóna-li al Sergio els 6 euros que no podré vindre

I espera espera 

que no s'acaba aquí la cosa

Al cap d'un mes tornem al bar per curiositat

A veure si ens trobàvem algú d’aquets

I sí sí 

a la barra hi havia el noi de la porta

I al fons la Selva 

en una taula mirant el mòbil

El noi de la porta ens va reconèixer 

I va començar a parlar amb naltros 

Després va anar a la taula

I cada cop que miràvem

La Selva es posava de costat i es tapava la cara

com per amagar-se de naltros

Vam començar a parlar amb l'home gris de la barra

Una persona molt humana

Amb un passat difícil i algunes esperances

Llavors vai recordar la fiança

i estava a punt de demanar-li

i el D. va dir

Ei no espera't

És que t'he de dir una cosa

És que me la va donar a mi la fiança

Com que te la va donar a tu?

És que com que tu no la volies

Vai pensar doncs ja vindré jo a recollir-la

Total perquè se la quedin ells ja me la quedo jo

Òstia doncs m'ho podies haver dit no?



Carrer Ample, 2-5-22.




0


Com va anar la lectura de Ferrater al Mercadal?

Bé però vaja molt en plan espontani 

T'apropaves al micro i llegies el poema de Ferrater que volies

Del pal Me too

I la vostra lectura dadà què tal?

Bueno molt cutre i molt «cínica» i poc assajada però bé sense més

Art efímer (per sort) 


Rollo

No és que la subcultura dadà té això senyora! 

La penya marxant i ell perseguint-los pel darrera

donant explicacions als vianants i picat per la incomprensió popular 

però després com donant llargues quan li fan cas

"senyora, que s’ha llegit el manifest dadà per casualitat? 

Doncs quan ho hagi fet en parlem si vol!"

Entre gos bavós quan passen d'ell i gallet insuportable quan li fan cas

I sempre "senyora!" com un verdulaire

Amb to despectiu a crits i escarafalls

En plan "quina merda de país aquí ningú llegeix!

I lo poc que llegeix tot és mainstream 

Eh tu a part de whatsapps llegeixes algo més?" 

I es gira rient a veure si els altres també riuen 

buscant el reforç del grup

I quan marxa li diu

"d'aquí a 20 anys seré venerat com un dels grans

i vostè parlarà de mi als seus néts"

Un personatge entranyable


Després se'n va al Mercadal 

a criticar a la gent que llegeix poemes de Ferrater

A cada vers diu "merde" amb accent francès

o "m’avorreixo" i badalla ostensiblement

Amb birres a la mà i fent buuuu de fons

intentant provocar una reacció espontània del públic

Es passeja desafiant davant del micro

o fa veure que parla pel mòbil

interposant-se entre els rapsodes i la gent 

que espontània i cívicament s’han aturat a escoltar

Però té el mòbil apagat i es nota un ou

i més que un telèfon sembla un sabatòfon

Però ell allà en "mode crack" ON

I quan tot ha acabat 

passeja pels carrers de Reus

al vespre

mirant ara al terra ara a l'infinit 

recordant el seu brillant ingeni en aquest o aquell moment 

amb alguna llagrimeta furtiva


Per cert et vas pillar algun llibre per Sant Jordi?

Que va

vam fer la performance i després tota la tarda a casa

Estava cansat

A més fa pal comprar llibres per Sant Jordi

Tot a reventar de penya

Ja compro llibres tot l’any

que sembla que aquell dia els regalin 

i la resta de l'any criant teranyines a les estanteries de les llibreries

Deuen ocupar massa espai a la casa pròpia oi?

Sant Jordi és més pels que compren llibres per decorar la casa

O per regalar-los als altres


És com Ell

Un bon lector com Ell

sempre parla de Sant Jordi amb displicència

I encara més quan a sobre és un autor que firma llibres

en plan uf jo passaria però són compromisos amb l'editorial

I es passa l’estona criticant l’editorial la llibreria la penya que va a demanar firma

Que venen 4 gats i al final es queda sol

i llavors critica que la gent s'interessi tan poc per la cultura de debò 

que només volen els títols dels de sempre que surten a tv3

periodistets que treuen un llibre i el ressenyen al telenotícies

tics del metarelat

mentre l'alta cultura queda invisibilitzada

Ara si escrius un llibre l'has de promocionar 

vendre't

parlar de tu

dir que ets molt uai

O que algú digui que ets uai

Entrar en els canals mediàtics

si no no et menges un roscu

Un trunyu et menges


Però Ell decideix resistir

I per això es defineix com a antipoeta

en el fons és víctima de l'herència judeo-cristiana i la ronya mental dels exclosos 

"los últimos serán los primeros"

així en castellà

Està convençut que passarà a la història 

que és un últim que serà primer

I per això prepara conscientment les seves interaccions amb la penya

Construint el seu propi mite

amb mirades i somriures de bondat 

que son més falsos que les explicacions del Pegasus

perquè la gent el recordi i digui

«Era algú especial es notava»


A les butxaques sempre porta paperets amb discursos preparats 

per si guanya tal o tal premi literari

i el que no vol ni reconèixer és que 

té el filtre de la rentadora obstruït amb tanta cel·lulosa 

dels refotuts paperets dels discursos que mai pronuncia

perquè sempre se'ls oblida a les butxaques

Però ell ho negarà i li fot la bronca al company de pis 

Perquè evidentment comparteix pis

sempre amb estudiantets de primer any de carrera 

Al segon any ja no cola i piren d'allí

I amb el que recorda dels paperets ha fet un word 

i es va apuntant les frases per les quals serà conegut 

Rollo Oscar Wilde

Ho pica a mà amb una Olivetti que es vol pillar als Encants

Sí ja sé que escriu en processador de textos informàtic 

i que ho fa amb una màquina d'escriure que encara no s'ha pillat

no sé com ho deu fer


Tots acaben farts

del tubet que connecta la seva habitació amb el vàter 

per no haver de sortir ni del seu cau per defecar

Perquè tu estàs cagant

i en sec del forat de la paret apareix el putu tubu

que s'intenta ficar entre les teves cames

per cagar ell

és molt invasiu

a part de merdosament antihigiènic

Sembla que estigui esperant que et posis a la tassa

per ell treure el tubet dels nassos i cagar primer

És que no té vida pròpia

tot de portes enfora

fins i tot l'acte de trunyar

amb una poètica sovint dubtosa


El tio somia acabar al Pere Mata amb una camisa de força

Seria la cirereta d’or a una carrera meteòrica

el Nobel dels Poètes maudits

Ell convençut que si hagués nascut un segle abans 

hauria format part del grup d'Entartete Kunst

i això que ni pinta

Certament no pinta res

En realitat fa veure que està boig per poder dir que ha estat en un psiquiàtric

El tio es diu Gras de cognom però ell escriu Grasz

com el Grosz

I poder dir que li van receptar unes cures en un balneari

com antes

I que ara ha deixat la poesia

com Rimbaud

i que va escriure una Muntanya màgica

però la va destruir en una nit d'insomni i absenta

Ho ha cremat tot

no volia transcendir

Escriure li semblava hybris

Ara el poema és la seva pròpia vida

més que un poema és un cromo el paio

Un croema

I va cantant "Ashes to Ashes"

per justificar la performance que fa per a ell sol

I besa el terra amb la mà

com al videoclip

i balla escleròticament a lo Joy Division


Ara ha superat la poesia

i ha trobat un nou horitzó amb el macramé

El poder és a les mans

diu en totes les converses que pot

Fins i tot ha abandonat els escarafalls 

i parla amb un to reposat pseudo místic tope fake

i va amb una barba que s'acaricia

en clara referència al sensei de Kill Bill 2

I ara ja no escriu Grasz sinó Grasjieff

per tenir l’aura mística de Gurdjieff


És que al final al Pere Mata no sabran què fer amb ell

Diu que es va deixar tancar allí per instruir els psiquiatres

del pal soc l'Anyell de Déu

i em sacrifico per vosaltres en remissió de tots els pecats

i quan us hagi redimit em deixareu anar

Però jo em quedaré com un Bodichita 

fins que no quedi cap humà en la foscor


A vegades medita ostensiblement

i de tant en tant obre un ull per veure si algú se'l mira

i llavors fa com que canvia de mudra

o que entra en estat de Samadhi

I allí es queda

immòbil

com l’estàtua seva

que sempre ha desitjat



Res, 2-5-22.



Altres números de Sainets de Res: 

XVIII, XVII XVI, XV, XIV, XIII, XIIXI, XIXVIII, VII, VI, V, IV, III, II, I.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Nº XXII

Nº XX